На думку авторів технології «Читання і письмо для розвитку критичного мислення» Джінні Стіл, Курта Мередіта і Чарльза Темпла, «критичне мислення – це складний ментальний процес, що починається із залучення інформації та закінчується ухваленням рішення».
Фундатор Інституту критичного мислення США Метью Ліпман вважає, що критичне мислення є «вмілим відповідальним мисленням, що дає змогу людині формулювати надійні вірогідні судження, оскільки воно: ґрунтується на певних критеріях; є таким, що самокоригується; випливає з конкретного контексту».
Учителю для розвитку критичного мислення молодших школярів необхідно:
Готуючись до уроку, вчителю важливо усвідомлювати цілі, яких потрібно досягти на цьому конкретному занятті. У 1956 році американський психолог Бенджамін Блум у книзі «Таксономія освітніх цілей: сфера пізнання» («Taxonomy of Educational Objectives: Cognitive Domain») запропонував правила чіткого й однозначного формулювання і впорядкування цілей навчання:
(Lorin W. Anderson, David Krathwohl. «A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives»).
Л. Андерсон і Д. Кратволь створили систему, в якій визначили, що дитина навчається як на рівні знань – фактичних, концептуальних, процедурних та метакогнітивних; так і на рівні процесів: запам'ятовування, розуміння, застосування, аналізу, оцінювання і створення. Діаграма побудована ієрархічно: від простих до складних і найскладніших рівнів знань та когнітивних процесів.
Після «мозкової атаки» учитель повідомляє, з якою інформацією учні мають ознайомитися на уроці. Аналізуючи все, що розповіли учні з теми, учитель може зрозуміти, який навчальний матеріал вони засвоїли добре, а яка інформація залишилася поза їхньою увагою.
Алгоритм проведення «мозкової атаки» на уроці інформатики
Стратегію «Асоціативний кущ» використовують для «входження» в тему, яку розглядатимуть у подальшому. На відміну від «мозкової атаки», де висловлені думки стосуються інформації з приводу певної теми (пригадайте, що ви ЗНАЄТЕ), метод «гронування» спонукає учнів думати вільно та відкрито про певний предмет, образ, тему, у тому числі висловлювати почуття, емоції, ставлення.
Метод «гронування» стимулює нелінійну форму мислення – асоціативне мислення.
Алгоритм роботи за стратегією «Асоціативний кущ»
«Кубування» є стратегією навчання, яка полегшує розгляд різних аспектів теми (автори Грегорі Кован і Елізабет Кован, 1980). Цей підхід передбачає використання кубика (його можна виготовити самостійно з цупкого картону або обклеїти коробку папером), на кожній грані якого написано вказівки:
Застосовуючи цю стратегію, слід пам’ятати, що черговість граней передбачає перехід від менш складних завдань (з погляду мисленнєвої діяльності) до більш складних. Використовуючи цю стратегію у початкових класах, бажано пояснювати учням, що від них вимагають, у доступних для них формулюваннях.
Алгоритм роботи за стратегією «Кубування»
Яким чином пояснити дітям складні слова? Формулюючи запитання для учнів початкової школи, можна використовувати такі фрази:
Чи необхідно проходити всі грані куба послідовно, чи можна встановлювати спонтанний порядок запитань, кидаючи куб?
Якщо ви зосереджені на розвитку критичного мислення у молодших
школярів, то краще дотримуватися порядку, який передбачає перехід від менш складного до складнішого типу мислення. Тип мислення, який має місце у процесі «Кубування», повторює багаторівневі запитання, складені на основі таксономії цілей Блума.
На якій стадії уроку можна застосовувати цю стратегію? Стратегію можна застосовувати на всіх етапах, але найкраще – на стадії актуалізації та рефлексії, під час розгляду чогось, що учні добре знають.
Чи потрібно вчителю записувати власні думки під час «Кубування»? Так, учитель робить записи під час застосування цього методу разом із дітьми. Установка: «Ми всі – одна спільнота».
Знаємо – хочемо знати – дізналися (таблиця «ЗХД»)
Стратегія «ЗХД»
передбачає аналіз учнями власних знань із теми, що розглядатиметься на
уроці; постановку запитань із цієї теми, які виявляють їхню
зацікавленість тією чи іншою стороною питання; стислий запис інформації з
те ми, а також планування власних кроків щодо можливих шляхів
навчання.
Алгоритм роботи за стратегією «ЗХД»
Приклад застосування ЗХД-таблиці на уроках інформатики: змістова лінія "Я у світі інформації", 3 клас
Метод Волта Діснея — методика творчості, яка проводиться у формі рольової гри, в якій учасники розглядають поставлену задачу з трьох точок зору:
Названа на честь американського мультиплікатора Волта Діснея. Автором методики є Роберт Б. Ділтс.
Метод може використовуватися як індивідуально, так і в групі. У варіанті групового застосування учасники займають позиції трьох ролей:
Цей метод можна використовувати упродовж навчання за змістовою лінією "Комунікація та співпраця".
Вчитель влаштовує опитування за певною тематикою (питання готуються заздалегідь).
«Тонкі» питання передбачають відповідь лише «так чи ні» і починаються, наприклад, так:
Один з варіантів проведення: питання подається у вигляді таблиці, яку діти заповнюють і озвучують один одному.;
Метод «Питальні слова»
Мета методу: покращити вміння учнів ставити запитання, спираючись на питальні слова.
У якій частині уроку доречний: в основній частині під час опрацювання нової інформації.
Організація діяльності: на прохання вчителя учні складають у зошитах таблицю з двох колонок за формою, поданою нижче
Під час читання чи перегляду (прослуховування) нової інформації у праву колонку вони виписують поняття, нові слова, терміни пов’язані з темою(до 10 позицій).
Після завершення первинного сприйняття інформації учні в парах уточнюють перелік записаних у правій колонці слів і заповнюють ліву колонку будь-якими питальними словами: Що; Де; Чому: Як: Коли; Хто; Чим тощо. Питальні слова не мають повторюватись.
Після цього учням пропонується за 5-7 хв сформулювати якомога більше запитань, складаючи за сенсом слова з двох колонок. Робота може бути як індивідуальною, так і парною. Кращі запитання заслуховують.
У початковій школі кількість питань-понять обмежується 5-6. Діти починають працювати з готовою таблицею, заповненою вчителем. Головне – навчити їх ставити якомога більше запитань. Заохочують насамперед відкриті запитання, на які в тексті немає відповіді.
Сенкан (синкан, синкант) — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
Різновиди сенкану: