Рекомендовано МОН України (наказ від 21.12.2023 № _____)
Вступна частина.
Мета, основні завдання, цілі (формування наукового світогляду та навичок роботи з даними та програмами, опанування технологіями для навчання протягом життя, допрофільна підготовка) вивчення інформатики. Пріоритети: систематичне використання цифрових інструментів і технологій; розвиток навичок критичного мислення та інфомедійної грамотності; допрофільна підготовка непрофесійних користувачів комп'ютерної техніки; метапредметний характер змісту навчання та реалізація принципів STEM-освіти. Складові: науково-світоглядна, користувацько-технологічна, алгоритмічно-операційна. Є ідейним і логічним продовження модельної програми для 5-6 класів авт. О.Пасічник та Л.Чернікової. Змістові лінії: "Пізнаємо цифровий світ через інформацію та інформаційні процеси", "Цифрові пристрої і апаратне забезпечення", "Цифрова творчість, опрацювання даних та програмування", "Людина у цифровому світі - взаємодія, безпека та відповідальність". Моделювання як метод вирішення практичних завдань. Лінійно-концентричний принцип побудови.
По 5 розділів протягом 3-х років.
Основна частина
7 клас
Інформаційні процеси та системи
Інформаційні процеси. Інформаційні системи. Послідовності процесів і взаємодії в інформаційній системі. Призначення, основні характеристики та взаємозвʼязок складових інформаційних систем. Апаратне забезпечення інф. систем. Програмне забезпечення інф. систем. Види ПЗ. Вибір апаратного чи програмного засобу, доцільних цифрових пристроїв та інформаційних технологій для розвʼязання задач.
Комунікаційні технології та мережі.
Комп’ютерні мережі та цифрові комунікації. Онлайн-сервіси для комунікації та співпраці. Обліковий запис онлайн-сервісу та його налаштування. Цифрові сервіси для створення власного віртуального образу.
Організація власного інформаційного середовища
Комп’ютерна графіка та анімація.
Поняття комп’ютерної анімації. Види анімації. Анімація рухом. Покадрова анімація. Об’єкт та сцена в анімації. Програмні засоби для створення анімацій.
Опрацювання табличних даних.
Табличні дані. Поняття електронної таблиці. Табличні процесори, їх призначення. Об’єкти електронних таблиць. Адресація в електронних таблицях. Формули. Типи даних. Введення, редагування та форматування даних основних типів. Візуальне представлення даних. Діаграми. Аналіз числових даних, представлених у вигляді таблиць і діаграм.
Основи програмування.
Мови програмування. Середовище програмування та виконання програм. Вказівки (інструкції) мови програмування, правила їх запису та застосування. Створення, вдосконалення чи зміна вже створених програм. Лінійні алгоритми та програми. Величини. Змінні та константи, правила їх іменування. Вказівка присвоювання. Введення й виведення значень величин. Розробка алгоритмів і створення програм з використанням змінних. Вказівка розгалуження, алгоритми та програми з розгалуженнями. Вказівка повторення, алгоритми та програми з повтореннями. Розробка алгоритмів і створення програм з використанням різних алгоритмічних структур та їх поєднанням.
Захист та взаємодія в цифровому просторі
Етика спілкування і взаємодії в реальному і віртуальному просторі, вирізнення мови ворожнечі, висловлювань, які принижують чи дискредитують людину або групу осіб. Способи захисту себе та інших осіб від порушень прав людини з використанням інформаційних та комунікаційних технологій
8 клас
Зберігання, представлення та перетворення даних різних типів в інформаційних системах.
Опрацювання даних як інформаційний процес. Принципи представлення та опрацювання даних різних типів (числа, текст, звуки, зображення) у двійковому та інших видах кодування. Формати даних для збереження обʼєктів різних типів. Стиснення та архівування даних. Резервне копіювання даних. Відновлення даних.
Опрацювання текстових даних.
Створення текстових документів з різними типами обʼєктів. Пошук та заміна фрагментів тексту з використанням регулярних виразів та налаштувань пошуку. Стильове оформлення багатосторінкових документів. Колонтитули. Структура документа. Автоматизоване створення змісту документа. Використання гіпертекстових посилань в документах. Рецензування документів. Виноски. Покажчики. Створення онлайн-документів для спільного використання. Рівні доступу до мережних документів, їх застосування до документів різних типів. Збереження резервних копій файлів на зовнішніх носіях чи у хмарних сервісах, їх синхронізація.
Опрацювання табличних даних.
Абсолютні та мішані посилання в електронних таблицях. Копіювання та переміщення комірок і діапазонів, автозаповнення та автозавершення. Опрацювання табличних даних з використанням математичних,
статистичних, фінансових, логічних функцій. Умовне форматування комірок таблиці. Сортування. Прості та розширені фільтри.
Комп’ютерне моделювання явищ, подій і процесів.
Проблеми, які можна розвʼязати за допомогою компʼютерного
моделювання і симуляції. Обʼєкти, їх властивості, значення властивостей у заданій предметній галузі та звʼязки між ними. Інформаційні моделі для дослідження систем реального світу. Обмеженість моделей порівняно з реальними обʼєктами чи системами. Розвʼязання проблем реального і віртуального світу на основі компʼютерного моделювання.
Створення та публікація вебресурсів.
Гіпертекст. Вебсторінки та вебсайти. Мова гіпертекстової розмітки (HTML). Елементи вебсторінки та їх атрибути. Стильове оформлення елементів вебсторінки. Каскадні таблиці стилів (CSS). Створення та публікація вебресурсів. Правила ергономічного розміщення відомостей на вебсторінці
Опрацювання мультимедіа-об’єктів.
Програмне забезпечення для опрацювання об’єктів мультимедіа. Публікування мультимедіа. Онлайн-сервіси для роботи з аудіо- і відеоданими та опублікування їх в Інтернеті.
Алгоритми та програмування. Величини, функції та графічний інтерфейс програми.
Основні етапи розвʼязування задачі за допомогою комп'ютера. Типи даних, операції з даними різних типів. Логічні величини та логічні вирази в
програмах, операції над ними. Функції користувача. Локальні та глобальні змінні, область їх видимості. Використання бібліотек чи раніше створених програмних модулів. Основні компоненти програми з графічним інтерфейсом: поняття елемента керування як програмованого об'єкта; властивості та методи елементів керування; обробники подій, пов’язаних з елементами керування. Розробка програмних проєктів, які обробляють події миші та клавіатури.
Безпека при користуванні цифровими пристроями та Інтернетом.
Інформаційна взаємодія, самовираження через цифрові технології, вплив власної цифрової діяльності на інших осіб. Переваги і небезпеки використання цифрових технологій для навколишнього середовища і добробуту. Інформаційне сміття‖ цифрового і нецифрового формату.
9 клас
Інформаційні технології та суспільство.
Історичні зміни інформаційних технологій та їх вплив на освіту,
виробництво, суспільство, культуру. Історія розвитку обчислювальних та комп’ютерних пристроїв. Роль українських вчених у розвитку
обчислювальної техніки та інформаційних технологій. Використання інформаційних технологій в різних предметних галузях, у житті громади, суспільства.
Ризики і загрози під користування цифровими пристроями та Інтернетом.
Переваги і небезпеки використання цифрових технологій для навколишнього середовища і добробуту. Реальні та ймовірні інформаційні загрози, вразливості цифрових пристроїв і сервісів. Зловмисні програмні засоби та онлайн-сервіси, способи захисту від них. Стандартні принципи інформаційної безпеки, способи захисту особистих даних і конфіденційності у цифрових середовищах.
Критична оцінка інформації, отриманої з різних джерел.
Хибні та упереджені твердження в інформаційних повідомленнях. Вплив та ризики використання ненадійної чи спотвореної інформації на прийняття рішень. Критерії щодо оцінювання надійності інформаційних джерел. Виявлення фактів редагування фото, зображень, аудіо, відео тощо за допомогою цифрових інструментів і технологій. Маніпулятивні техніки та пропаганда в медіатекстах та інформаційних повідомленнях.
Комп’ютерна графіка та анімація
Поняття про тривимірну графіку. Програми для роботи з тривимірною
графікою. Принципи тривимірної навігації. Екструдування форми об’єкта. Складові тривимірного об’єкта. Графічні текстури. Рендеринг тривимірної сцени. Тривимірна анімація. Поняття про 3D-друк.
Бази даних та системи керування базами даних
Поняття та призначення баз даних. Програмне забезпечення для роботи з базами даних. Структура бази даних. Створення БД, додавання, видалення, редагування даних. Фільтрація та сортування даних у таблицях. Автоматизоване створення запитів у БД.
Алгоритми та програмування.
Структури даних. Поняття індексованих структур даних (списки, масиви, кортежі). Введення й виведення значень елементів списку/масиву. Розробка програм, що містять команди з вкладеними структурами і даними різних типів. Алгоритми з ітеративними обчисленнями. Альтернативні алгоритми розвʼязання однієї задачі за різними ознаками. Ітеративний підхід до розробки програмного продукту.
Співпраця в команді для створення інформаційного продукту.
Планування роботи створення інформаційного продукту, визначення
кроків і ролі учасників. Розробка правил роботи групи. Цифрові інструменти і технології для організації групової роботи над спільним інформаційним продуктом. Цифрові інструменти і технології для
представлення та обговорення результатів групової діяльності. Критерії співробітництва у груповій діяльності, оцінка групової роботи
Норми правової взаємодії у цифровому просторі.
Правові відносини у галузі цифрових технологій, їх історія. Норми правової взаємодії і відповідальності у галузі цифрових технологій. Ліцензії для створених інформаційних продуктів. Захист персональних даних.
Усунення перешкод та обмеження доступу до інформаційних ресурсів за допомогою цифрових технологій. Інтерфейс і зміст інформаційних продуктів для покращення інклюзивності та доступності.
Прикінцева частина